Kiveniskemä syntyy, kun maantiestä ponnahtava kivi aiheuttaa tuulilasiin näkyvän särön. Tämä on paitsi harmia aiheuttava kosmeettinen haitta, mutta korjaamattomana se voi johtaa suurempiin vaurioihin.
Kiveniskemä voi haitata kuljettajan näkökenttää ja lähteä ajan myötä halkeamaan lisää tuulilasin lämpötilan vaihtelujen seurauksena. Nykyautoissa on liima-asenteiset tuulilasit ja ne ovat siten kantava korinosa. Näistä syistä jo pieni vaurio tuulilasissa voi olla hylkäysperuste katsastuksessa.
Tuulilasin kunnosta huolehtiminen on täten tärkeää ja mitä aiemmin vauriot korjataan, sen vähemmillä toimenpiteillä niistä selvitään. Kiveniskemän korjaus on yleensä monta kertaa uutta tuulilasia edullisempi.
1. Peitä kiveniskemä läpinäkyvällä teipillä estääksesi särökohtaa likaantumasta
Huoltamoista ja autotarvikeliikkeistä voi ostaa erikseen kiveniskemille tarkoitettua teippiä tai tarroja, mutta vauriokohdan peittämiseen voi riittää myös tarpeeksi leveä tavallinen läpinäkyvä teippi. Välillä korjaamoille tuodaan autoja joissa tuulilasia on yritetty korjata ilmastointiteipillä tai jopa liimalla. Tämä ei ole suositeltavaa, sillä se voi tehdä lopullisesta korjaamisesta vaikeampaa tai jopa vaatia tuulilasin vaihdon
2. Selvitä kattaako autovakuutuksesi tuulilasin korjauksen
Jos autoilijalla on tuulilasin korjauksen kattava vakuutus, lasku korjauksesta lähetetään suoraan vakuutusyhtiöön.
3. Ammattilaisen korjauksen jälkeen lasi on kuin uusi
Lasin korjaaminen vaatii usein asiantuntijan tekemiä toimenpiteitä autokorjaamossa. Vaurioturvan korjaamoissa kiveniskemät ensin avataan, puhdistetaan liasta ja täytetään korjaushartsilla. Korjausaineen kovettaminen tehdään UV-valolla jonka jälkeen kohta hiotaan ja kiillotetaan samaan tasoon muun lasipinnan kanssa. Vaurioturvan korjaama tuulilasi on hankalankin kiveniskemän jälkeen kuin uusi.